“Състаряването, винтижд ефекта върху различни предмети винаги е представлявал интерес на мен. В декупажа често се използват различни методи за състаряване, чрез различни материали и техники. Сега искам да ви представя един материал който може да се използва както в една, така и в две стъпки, в зависимост от желания ефект, който искате да постигнете!”
Г-ЖА ПОЛИНА ПАНАЙОТОВА
Стъпка 1 е т.н. Ageing varnish – лак, който патинира с кехлибарен отенък и с блестящ завършек. Може да се използва самостоятелно като финален лак за състаряване!
Стъпка 2 е т.н. Crackling varnish – лак, който напуква Стъпка 1.
Могат да се използват върху дърво, МДФ, картон, върху трансфери и акрилна боя. Аз реших да използвам върху вече направения трансфер и да ви покажа ефектите на този лак-кракъл по следния начин
Използваните материали са следните:
- MDF пано
- Трансферирано изображение с трансфер медиума: http://arista-bg.com/dekupaj/lepila-lakove-dekupaj-p-1000202.html
- Гесо
- Акрилна боя
- Ageing varnish: http://arista-bg.com/lakove-mediumi-napukvane-systariavane/systariavasht-lak-1va-stypka-75ml-p-12737.html
- Crackling varnish: http://arista-bg.com/lakove-mediumi-napukvane-systariavane/napukvasht-lak-2ra-stypka-75ml-p-12704.html
- Маслена патина – кафява или черна: http://arista-bg.com/lakove-mediumi-napukvane-systariavane/kafiava-patina-20ml-p-12808.html
Първата стъпка е грундиране с гесо
След като изсъхнат добре, нанасяме акрилна боя. Обикновенно при трансфер е добре боята да е бяла, за да изпъква изображението, но аз слагам по светъл бежов цвят. По този начин протрития ефект, който създаваме, не прави такъв контраст с бялото.
След изсъхване на акрилната боя, поставяме трансфера по познатия ни начин.
След като сме положили трансфера сме готови да продължим с лаковете!
С четка нанасяме тънък, равномерен слой от лака за състаряване (Ageing varnish Стъпка 1). За мен най-добре се получи с четка тип ветрило, с размер според площа на лакиране. Лакът е доста гъст, но това не трябва да ви притеснява, тъй като е тежък и се разлива равномерно по цялата повърхност. Единственото, за което трябва да се внимава, е да не се образуват балончета. Това се постига с много добре почистена четка, нанасяне в една посока, избягване на повтаряне на едно и също място с лака, както и неговото разклащане, понеже влиза въздух. Ако все пак са се получили балончета, минете леко с четката, за да ги загладите. Четките от лака се почистват с бял спирт (уайт спирт) или друг разтворител.
От тези снимки виждате как изображението придобива един състарен, патиниран ефект. Може да видите разликата в лакираното пано и не лакираните.
Ето тук може да видите и блясъка който прави лака:
Ако това е търсеният ефект, приключваме до тук. Оставяме да изсъхне добре за 24 часа.
Ако искаме обаче да продължим със състаряванато, да направим пукнатини, трябва да изчакаме между 1:30 и 4:00 часа след нанасянето на Стъпка 1 и да пристъпим към Стъпка 2 – кракъл ефекта (Crackling varnish).
Тук е важно да се отбележи, че часовото време е важно за постигане на едри или дребни пукнатини.
За големи пукнатини трябва да се изчака 1:30 – 2:30 часа
За малки пукнатини трябва да се изчака 2:30 – 4:00 часа
Околната среда също влияе на химичния процес напукване. Температурата трябва да е между 20-22 градуса. Влажността на въздуха не повече от 50%. Ясно е, че не може да вървим с термометър и влагомер в ръка….къде отива удоволствието от работата, за това аз ще споделя моя опит, който ще ви представя в края.
Зимно време влагата е по-голяма и температурата по-ниска. Ако жилището ви не е добре отоплено, съветвам да се духне със сешоар леко, отдолу…Не директно върху лака. При използването на слаб сешоар 1000 вата (например) за около 20-30 секунди…просто лекичко да се затопли – когато му стане достатъчно топло веднага се получава една пукнатина някъде – това е времето да се спре да се затопля. Ако духате директно върху краклето рискувате да го нагърчите.
Лятно време, когато времето е много горещо, а въздуха сух – да се работи във възможно по-хладни помещения или не изчаквайте пълните часове за съхнене на Стъпка 1. Ако изтървете лака и той изсъхне повече от нужното – просто не се получава кракле! Когато нанесете Стъпка 2, то тя ще се разтече отгоре като вода върху нещо мазно.
Тоест: ако искате големи пукнатини, вместо на час и половина след нанасянето на Стъпка 1, нанесете Стъпка 2 кракъла още на първия час.
Стъпка 1 на пипане трябва да е лепнещ, не напълно изсъхнал, но и не много мокър.
Малко повече изисквания има това кракле, но ефекта е невероятен, както ще се убедите и сами малко по-надолу.
Нанасянето на кракъла (Стъпка 2) става САМО в една посока. Може да се повтаря отгоре, но е важно да се следва посоката на нанасяне. От опит искам да обърна внимание, че трябва да е добре нанесен…да няма пропуски, плътно да покрива повърхността.
Пукнатините трябва да започнат да се появяват до 30мин. Ако не се появяват, може леко да се затопли със сешоар. Но затоплянето трябва да се прекрати веднага след появата на първото пропукване. До 3-4 часа се напуква цялата повърхност, където е сложен кракъла. Съхненето е хубаво да продължи 24 часа.
Хубавото на това кракле е, че е на водна основа – ако ни ви хареса, лесно може да го измиете със сапунена вода и гъба по всяко време, разбира се преди да сте сложили финален слой лак Стъпка 1.
Ако решите да започнете отначало трябва отново да минете през нанасянето на Стъпка 1 (Ageing varnish), за да служи като грунд.
Друга особеност до която стигах е, че не е хубаво да пипате с гола ръка кракъла – остават отпечатъци от влажни ръце.
След хубавото изсъхване и на Стъпка 2, трябва да подчертаем пукнатините. Аз направих няколко експеримента – с битум, антична паста, маслена патина и вакс паста. С всеки един продукт става добро изразяване на пукнатините. Използвайте който искате, според желания ефект.
За точно тези пана най-подходяща за мен е кафявата маслена патина – съвсем леко да акцентира върху пукнатините.
На меко парцалче, с четка, с гъбичка или с кухненска хартия слагаме малко от патината директно от тубичката и чрез втриване я нанасяме по повърхността. Оставяме да изсъхне за много кратко време и с парцалче или с кухненска хартия изчистваме излишната патина.
Ето какъв е и крайният резултат
За финал, трябва да запечатаме отново с Ageing varnish Стъпка 1, който се явява вече финален, краен лак, който да предпази кракъла и да подсили кехлибарения отенък! След 24 часа паното е напълно завършено.
Реших да ви представя и черната маслена патина, макар че имам убедеността, че е крайно неподходяща за тази картинка. Целта е да ви покажа ефекта от нея.
Характерното е, че е много гъста и веднага трябва да се почисти след като се нанесе.
Ето крайния резултат в близък план от двете патини:
– първите две снимки са с кафявата патина – тя е деликатна, просто подчертава и стои много добре на такъв цвят повърхности.
Тези са с черната патина – тя ярко откроява пукнатините:
Тук ще ви представя колажи на пана, където съм използвала различни материали за запълване на пукнатините и различно време за нанасяне на кракъла с цел постигане на различна големина на пукнатините. Някои от тях сте ги виждали и на живо.
Първите пана са с едри пукнатини – изчакване до час, час и половина. Запълвани са с Вакс паста (Вакса за позлатяване) отново на Lefranc&Borgeois: http://arista-bg.com/pozlatiavane/boi-dekorativna-pozlata-p-1000158.html
Ето и по фини пукнатини: изчакване до три часа и половина. Запълвано е с битум!
Пожелавам ви приятна работа и с тези продукти…
ЗА ИЗГОТВЯНЕТО НА ПРОЕКТА – СПЕЦИАЛНИ БЛАГОДАРНОСТИ ОТ ЕКИПА НА АРИСТА
НА Г-ЖА ПОЛИНА ПАНАЙОТОВА