София 1138, ул.Самоковско шосе №2Л,ТЦ Боила
+359 (2) 917 55 87; +359 (2) 917 55 88 info@arista-bg.com
Блог за художнически материали и пособия

Поглед към Art Nouveau през призмата на „Призмите”

Наскоро Силвия от Ариста ме попита дали искам да пробвам един техен продукт в някой мой проект – казах „Да!” А продуктът са именно боите Фентъзи (Fantasy Prisme) на Pebeo. Съвършено имитират естествени камъни – в множествено число, да, защото може да бъде постигнат различен ефект, в зависимост от начина на нанасяне. Елемент, работен с тези бои е прекрасен акцент при декорация на предмети или изработка на бижута.

„Призмите” са бои на солвентна основа, които се нанасят с капкомер или директно изливане от контейнерчето им – зависи от площта, заради което изискват точно хоризонтиране на декорираната повърхност. Аз се нагърбих с малко невъзможен проект, като реших да работя винен сервиз. Понеже се справих, очаквам тиквен медал за проявеното упорство: чашите и декантера са обемни, всеки техен участък, освен дъното, представлява някаква сферична или цилиндрична повърхност, което прави работата по водоравна повърхност някакъв смътен мираж. Репетицията ми върху ненужна чаша се провали. Спаси ме обаче това, че избраният от мен проект – нещо като Сецесион (Ар Нуво, Югендщил) предполага декорацията ми да бъде на секции, мотиви. За любознателните  Ар Нуво (Art Nouveau – Модернизъм или  Виенски сецесион) е стил в изящните изкуства, архитектурата и приложните изкуства, като връх достига 90те години на 19-ти Век. Ярки представители на стила са: Густав Климт, Алфонс Муха, арх. Антони Гауди и други! За повече инфо – в Гуглето

И така – приложих основна за стила хватка – контурът. Разпознаваем именно по органичните очертния на формите, по това, че всичко е плавно и прелива едно в друго, съдовете сами подсказаха как да използвам красивите ефекти на боите и върху тази капризна площ.
Art Nouveau 2

Боите са подходящи за всякакви повърхности – дърво и производни, стъкло, метал и прочие гладки повърхности, като предварителната подготовка на предмета не е задължителна (правят добро сцепление с повърхностите) т.е. при работа върху стъкло грундирането отпада и – за огромна моя радост – чакането на пустия грунд! Започнах най-напред с почистване на повърхностите: измиване, пълно изсушаване, минаване с алкохол – отвън (отвътре после ще ги минем, след декорацията). Става и с оцет, чист лимонов сок, вероятно би станало и с водка, аз използвам етилов спирт от аптеката.

На лист си драснах някакъв ориентировъчен орнамент, исках малко нещо скарабейско да внушава, защото боичките при смесване постигат много приятен хамелеонски ефект.

Art Nouveau 3

Залепвам листчето отвътре на чашата и нанасям контур от структурна паста, имитираща кован метал.

Art Nouveau

При декантера положението е малко по-различно, но пък мотивът не е кой знае колко сложен. Там го рисувам с молив за стъкло, защото няма как да бръкна и да го залепя отвътре. Всички съдове са минати с контур, който ще спре разливането на „Призмите”.
Забележка: Преди отваряне боите трябва да се разбият добре, аз дори ги държах обърнати върху капачките им една нощ. Може да се разбъркат и с клечка. Цветът в бурканчето трябва да е нещо такова:

Art Nouveau

Целта ми е да получа нещо подобно на този медальон, като съм наясно, че няма как да е същото, защото дори и на разделена на малки сектори, моята повърхност няма една права стена.
Art Nouveau

Нанасям боите с капкомер, изчаквам между капките, за да не се окаже твърде голямо количеството за мястото и да прелее от контура. След около 2 часа (в отопляемо помещение) участъкът е сух на внимателно пипане, но боята е още мека. Проверявам с мокър пръст – хватка от „дали ми е изсъхнал лака на ноктите”. Не напълно суха боя, но съдът е готов да се обърне за обработка на следващ участък. Пълно изсъхване имаме след около 6-7 часа – зависи от дебелината на слоя, а изсъхване до степен готово за миене и употреба – след 72 часа.
Така е, хубавите работи стават бавно.

7

Решила съм да смесвам няколко цвята – красиво става с контрастни, но аз избрах близки по характер и интензитет. Важно е да не се нарушава капката, която веднъж вече е паднала върху повърхността, да не се разбъркват отделните, защото после се развалят призмите. Ето как концентрирани изглеждат цветовете в началото, и на следващата снимка – как този, който е с по-малко количество се резорбира от останалите.
8

9

След две-три минути оникса от долния сектор също ще се разтвори в златното и зеленото.
10

Повтарям същото във всеки очертан сектор.  По два часа на сектор… Ама пък става красиво! Така, работейки  и чакайки за съхнене, малко си играя с формите. Темата носи на вариации, а една композиция е готова тогава, когато няма нищо за добавяне по нея.
11

През това време цветовете се смесват непридвидимо и винаги много красиво. Между другото бих могла да помогна на другари по съдба с идея как да хоризонтират декантер. Веселба.
12

На долната част на чашите пълня нанасям същата структурна паста с ефект „желязо” (която ползвах за контура) – става като обков. Декантерът ще е „обкован” само на мястото, където се хваща най-често, защото ще стои по-елегантно – хубаво е да се вижда виното. Това не пречи на декорацията с боите ако се работи внимателно.
13

Измислям си форми, нанасям „патина” – мое решение, смятам, че грубостта на „обкова” ще контрастира с изяществото на призмите и по този начин ще подсили още повече тяхната елегантност.
Има една малкa подробност при декорцията на съдове от стъкло – за разлика от другите стъклени предмети, тези са обемни и ползвайки се, се виждат от всички страни.
„Fantasy Prisme” боите изглеждат чудесно и в гръб – т.е. не се налага да слагате първи цвят, който да се вижда отвътре и т.н. усложнения. От вътре (където няма сцепление с въздуха) боята има красив перлен ефект.

14

Докато съхнат официалните чаши с декантера, аз пробвам другите ефекти на боите „Fantasy Prisme”. С клечка за зъби или тъничка четка разбърках капките след нанасянето им върху повърхността. Получи се нещо като мрамор – по много лесен начин!
15

16

Получи се. Царствено. Чашата за уиски на шефа.
Връщам се при виненият сервиз.
След завършването на всички сектори и засъхване на Fantasy Prisme около ден, минавам един плътен слой солвентен лак мат единствено по структурната паста. Тази структурна паста специално е минерална, но все пак е на водна основа – презастраховам се. Боите „Fantasy Prisme” нямат нужда от финиш – те са блестящ гланц, след два дни ще имат наистина повърхността на полиран естествен камък.
Тогава е и основното почистване на сервиза и той може да се ползва по предназначение – имам предвид за „Наздраве!”
17

18

19

20

21

22

By Foxstudio / Карамфила Сидерова за Arista
 

ЗА ИЗГОТВЯНЕТО НА ПРОЕКТА – СПЕЦИАЛНИ БЛАГОДАРНОСТИ ОТ ЕКИПА НА АРИСТА
НА Г-ЖА КАРАМФИЛА СИДЕРОВА

 

0 Отговора

  1. Име*

    Уникален сервиз от уникален автор!

Напиши коментар